Kemudian, adik dan abg colored them using pencil colors.
done!
Dalam aktiviti ini Batrisyia belajar memperkembangkan motor halus iaitu mewarna dan menyusun. Ini juga melibatkan kondisi mata. Selain itu Batrisyia belajar tentang warna, bentuk dan juga vocab di mana sambil menyusun umi sebut bentuk setiap satu dan juga menggalak perkembangan bahasa bila umi ajar dalam bahasa melayu dan juga inggeris. Lihat, betapa banyak kemahiran dia berkembang dalam satu aktiviti mudah!
Berikut contoh dan jenis2 alat mainan yg bersesuaian dgn tahap umur kanak2 dan yg boleh dibuat dgn bahan kitar semula atau kos rendah.
BAYI
• mobil
-berbagai jenis dan warna yg ternag utk kanak2 melihat dan mencapai
•buku kain
- utk kanak2 melihat gambar, mencuba membunyikan perkataan, merasa berbagai tesktur
• mainan lembut
- soft toys yg boleh didakap dan diguna utk mententeramkan
• cermin
- utk bayi melihat wajahnya dan ibu. bayi berbual dgn imejnya dan cuba menyentuh imejnya
• kelentong
- keras atau lembut, berbunyi apabila digoncang atau dipicit
• alat permainan utk bermain 'cak-bah'
1 TAHUN
• kereta atau mainan yg boleh disorong
• buku kain atau buku kadbod tebal
• mobil yg digantung
• gelung dan pasak utk disusun menara secara menurun
• boneka, topeng dan anak patung
• bungkah/blok besar
• bola atau punci kacang ug membaling
• alat mainan utk 'cah-bah'
2 TAHUN
• set masak2
• buku kadbod
• jigsaw puzzle 1-3 keping
• bungkah/blok besar, blok yg boleh dicantum dan dicerai spt lego
• puppet atau anak patung
• set main peranan, main air atau main pasir
• bahan utk diuntai dan dijahit (lacing and threading)
• alat mainan utk dibaling dan ditangkap
3 TAHUN DAN 4 TAHUN
• jigsaw pussle 4-8 keping
• bahan cantuk dan cerai
• blok
• bahan main peranan
• bahan mengasingkan dan memadankan
• pundi kacang utk mengimbang, membalik dan menangkap
• bahan ukt kajian berat-ringan, bunyi kiat-lembut, tenggelam-timbul, mengenal warna, tekstur, bau etc
• mainan tradisi - congkak, batu seremban, lipatan kain- katak, tikus, anak dlm buaian, dompet wanita dan kopiah
mainan suai-padan
No comments:
Post a Comment