"Melalui kajian(yg sekian lama dijalankan) kami dapati bahawa bermain bg kanak2( di peringkat awal) adalah seperti petrol bg sebuah kenderaan. bermain adalah bahan pembakar yg menyumbang kpd perkembangan intelek kanak2."
Kathy Hirsh-Pasek & Roberts Golinkoff(2003)
Penting bg kita, ibubapa memahami kepentingan bermain bagi kanak2 di peringkat awal pertumbuhan dan perkembangan mereka. Ramai ibubapa berpendapat bermain tidak ada manfaat bagi kanak2. Mereka mahu anak2 mereka belajar membaca, mengira dan menulis dengan cepat. Ini adalah pemikiran yg salah. Melalui bermain, kanak2 dpt belajar mcm2 perkara. Mereka boleh belajar bersosial, berkomunikasi dan berinteraksi bersama. Secara tidak langsung bermain juga dpt membantu perkembangan sosio-emosi dan perkembangan bahasa.
Barang2 permainan boleh dibeli atau dibuat. Walau bagaimanapun, jangka faedah pembelajaran yg diperolehi drpd barang permainan yg dibuat adalah sgt tinggi, khasnya apabila kanak2 dilibatkan secara langsung dlm proses penyediaan barang permainan.
Melakukan aktiviti lasak -
kanak2 dpt belajar menimbangi badan, koordinasi anggota badan, semua membantu menguatkan otot2 dan menurunkan berat badan kanak2 sambil memberi mereka keyakinan diri dan juga kemahiran bersosial bersama rakan.
Jenis-jenis aktiviti yg menggalakkan kanak2 menyelesaikan masalah dgn sendiri atau berkongsi maklumat bersama rakan/adik beradik/ibubapa akan membantu perkembangan kognitif kanak2. Di antaranya:
1. Binaan dgn blok, kotak2 dan bahan2 kitar semula membantu membentuk pemikiran asas logik dan matematik.
cthnya: kita boleh simpan kotak2 cereal, kotak biskut atau kotak susu yg pelbagai saiz. kita bg anak2 main dgn cara menyusunnya.
2. Bermain fantasi atau peranan memberi kanak2 peluang utk mencuba sesuatu yg terpendam
cthnya: membayangkan dirinya sbg doktor..kita boleh recycle botol2 ubat yg tlh dicuci utk digunakan. belikan set alatan doktor(mainan)
atau pun sbg chef. kita belikan utensils atau boleh gunakan yg ada di dapur tp pastikan ianya selamat digunakan. paling mudah, dia ajak dia sekali membantu kita di dapur. berikan dia tugas cthnya potong kacang panjang, kupas pisang etc
3. Main air dan pasir
kanak2 belajar tekstur, basah, lembap, kering, tenggelam dan timbul
*tak semestinya perlu ke pantai kalu jauh, di halaman rumah atau di belakang rumah pon boleh. gunakan kolam plastik jer
4. Bermain di luar memberi kanak2 peluang meneroka alam semulajadi. Apabila kanak2 bermain di luar mrk dpt:
- menikmati udara yg bersi dan cahaya matahari yg segar
- mengguna tenaga dgn byk utk bermain lasak bersama rakan2.
- menikamati keindahan alam dan rahsia serangga2 kecil yg berbagai jens dan bentuk semut dan sarang semut, ulat bulu dan rama2.
- mengkaji warna, bentuk, kewangian bunga, daun, daun kering dan berbagai jenis pokok/tumbuhan.
- berteduh di bawah poko yg rendang utk mendengar cerita atau berkelah..
* drpd byk membawa anak2 ke shopping complex, lebih elok bawa ke tempat2 yg educational walaupun anak anda berumur < setahun. jgn ingat/anggap kanak2 kecik hatta bayi tidak memahami apa yg mereka lihat, dengar. kanak2 mempunyai keistimewaan di mana mereka ada subconcious mind. semua yg mereka lihat, dengar dan rasa captured di dlm subconcious mind dan semua ini menjadi memori yg kuat hingga sampai masa dan keadaan semua memori ini akan di trigger kembali.
cth paling baik, bawak pegi taman, zoo, tempat2 riadah, muzium etc...secara tidak langsung kita mendekatkan anak2 kita dgn baham2 ilmiah dr kecil. semoga mereka menjadi pencinta ilmu. InsyaAllah
Kita tak memerlukan ruang yg luas utk anak2 di rumah. cthnya, saya gunakan bilik kecil berhampiran dapur utk dijadikan bilik aktiviti Danish & Batrisyia. Bilik itu juga saya gunakan sbg tempat menggosok baju dan juga tempat menyimpan fail, bil2 utiliti dan dokumen termasuk la almari utk menyimpan cadar, selimut, tuala. Juga terdpt satu multipurpose shelf tempat saya letak souvenirs, handbags etc. Dlm bilik ini juga tempat saya letakkan semua tudung saya memandangkan ia di tingkat bawah, senang nak capai tudung bila nak keluar. :)
Pastikan meja dan kerusi utk anak2 adalah sesuai utk peringkat umur mereka. Sebaiknya, permainan diletakkan di tempat yg mudah utk diambil. Elakkan menyimpan permainan anak2 di dlm kotak, di tempat yg tinggi yg menyukarkan mereka utk mengambilnya. Ajarkan teknik self-centered di mana mereka boleh melakukan sendiri utk mengambil dan menyimpan permainan berbanding perlu meminta pertolongan umi dan abah setiap kali. In fact, bila permainan diletakkan di tempat yg open, anak2 boleh bermain pd bila2 masa mereka kehendaki. tp seeloknya ada jadual waktu utk bermain, tgk tv, main di luar bersama kawan, makan, mandi etc. dgn ini kita boleh mendidik ttg disiplin secara tidak langsung.
took us about 10 minutes to tidy up this area.. :D. they don't look like this usually..tunggang langgang..heee
buku2 berkaitan sekolah, aktiviti seeloknya diasingkan dgn buku2 bacaan. utk danish dan batisyia, ada satu lg shelf kat bililk depa utk buku2 bacaan
toys yg kecik2, sumbatkan dlm drawer jer.. :)
marker, pensil color, crayon, tepi tu ada water color tak nampak pulak diletakkan di satu tempat
whiteboard utk sesi conteng2
kerusi dan meja sesuai mengikut ketinggian adik dan abg
Posters yg berkaitan human body ker, alphabets ker, numbers etc sesuai diletakkan dlm ruang mereka ini utk mereka selalu lihat, baca dan kemudian ingat.
2 org budak nak tumpang posing :D
No comments:
Post a Comment