Wednesday, April 21, 2010

Perkembangan Menyeluruh Kanak-kanak

Hari ni i just wanted to share what i gained when i joined the early childhood development course in 2008...ttg perkembangan menyeluruh kanak2....

Merujuk kpd tajuk di atas, definisi menurut Jabatan Kebajikan Masyarakat M'sia ialah satu proses kompleks yg merangkumi perubahan secara kuantitatif(dpt diukur) dan kuanlitatif(tidak dpt dikuru) dr segi aspek:
  • Fizikal
  • Bahasa
  • Kognitif
  • Sosio-emosi

Perkembangan Fizikal
merangkumi  1. Pertumbuhan Fizikal
                    2. Pertumbuhan Pergerakan
                    3. Pengawalan Dominan Tangan

Perkembangan Bahasa
Satu bidang yg penting dlm perkembangan kanak-kanak. Melalui bahasa kanak2 dpt"
1. berkomunikasi dgn baik
2. mempelajari perkataan baru
3. mengagak maksud sesuatu perkataan

Perkembangan Kognitif
• merangkumi segala perkara yg berkaitan dgn pengetahuan & aplikasinya dlm kehidupan seharian.
• perkembangan ini meneliti proses :
   - bagaimana maklmuat dr persekitaran diterima, disimpan dlm ingatan
   - diingat semula apabila perlu
   - meneliti tahap pemahaman & pengunaan pengetahuan kanak2

Perkembangan Sosio-emosi
Sosio0emosi ialah keupayaan kanak utk BERINTERAKSI serta memberi TINDAK BALAS emosi terhadap sesuatu situasi/keadaan. Perkembangan sosio-emosi dpt dilihat melalui kelakuan kanak2. Contohnya:
1. Tingkahlaku yg negatif spt bergaduh, mengasingkan diri, mengigit
2. Tingkahlaku yg positif spt berkongsi, berdikari, mengikut peraturan

Teori/Kaedah

Di dlm bidang perkembangan dan pendidikan awal kanak2. Imam Al Ghazali :

Menekankan soal adap dan doa di dlm rutin seharian spt adab makan dan minum, sikap hormat menghormati dan juga sikap mahmudah yg lain

Mengikut teori Jean Piaget berkenaan bidang perkembangan dan pendidikan awal kanak2 pula, beliau:

• menekankan kanak2 perlu bebas meneroka supaya mendpt peluang meningkatkan kemahiran spt berfikir dan bertindak
• kanak2 dpt berfikir & berkomunikasi dgn menggunakan perkataan yg mewakili objek dan peristiwa di sekeliling mereka

Mengikut teori Erikson iaitu Teori Perkembangan Psikososial berkenaan bidang perkembangan dan pendidikan awal kanak2 pula, beliau mengatakan bahawa teori meliputi 3 peringkat perkembangan iaitu:

    • Basic trust vs mistrust (perasaan lebih percaya)
   • Autonomy vs shame & doubt (perasaan antara ingin bebas, ttp malu & ragu2)
   • Initiative vs guilt (sifat ingin mencuba, inisiatif ingin melakukan sesuatu ttp pd masa yg sama tidak yakin@bersalah
 

No comments:

Post a Comment

Post a Comment