Tuesday, April 27, 2010

Mengenal dan Memahami Kanak-kanak

Ibubapa, guru dan pengasuh mempunyai pengaruh yg kuat dan amat besar terhadap tingkah laku dan personaliti anak mereka. Ibubapa perlu mengenali anak2 mereka dan mengetahui apakah keperluan anak mereka.

Keperluan Asas kanak2
1. Psikologi
2. Keselamatan
3. Kepunyaan dan kasih sayang
4. Penghargaan
5. Kognitif
6. Estetika
7. Kepuasan diri

Aspek Perkembangan kanak2
1. Kerohanian
2. Emosi
3. Fizikal
4. Kognitif
5. Kreativiti dan estetika
6. Sosial

Bagaimana mereka belajar
1. Pemerhatian
2. Penerokaan
3. Bermain
4. Mencuba/eksperimen
5. Menganalisa
6. Bertanya
7. Membaca
dan penglibatan 5 deria

Ciri-cirinya
1. Suka meniru
- apa mak ayah cakap, buat mmg dorang akan buat. silap2 apa yg kita cakap kat dia, dia cakap kat kita balik. kalu mak ayah jenis ringan tulang, suka rumah bersih InsyaAllah anak2 pon ikut sama. pendek kata, parents adalah role model dorang

2. Suka bermain
- pagi petang siang malam nak main..sampai nak tido pon sempat lg main

3. Suka pujian
- kalu kena puji, suka sangat..

4. Selalu minta perhatian
- ini mmg betul.kalu kita lack sikit mesti dia buat perangai..lebih2 lg kalu ada adik dan kita lebihkan adik, nnt adik jd mangsa sakat dia

5. Cergas dan aktif
- both my kids aktif..yg abg hampir masuk ke hyper kot. tak reti diam...

6. Mudah tertarik pd sesuatu yg sentiasa berubah, ganjil dan tidak monotonus

7. Suka ulangan dan tidak jemu
- kalu suka satu movie, sampai nak muntah kita tgk dia ulang2 beratus kali.hehe

Tahap perkembangan kanak2:
1. Sensor motor
2. Praoperasi
3. Operasi konkrit

Proses perkembangan yg mereka lalui
1. percakapan persendirian
2. permainan olok2
3. kerangkaan
4. pembelajaran kooperatif
5. perkembangan zon proksimal

Kategori sifat atau tingkahlaku semulajadi kanak2(temperament):
1. mudah menyesuaikan diri (easy baby)
2. lambat menyesuaikan diri (slow to warm up)
3. sukar menyesuaikan diri(difficult babies)

Apakah kekuatan dan kepintaran yg ada pd seseorang kanak2
1. ruang
2. bahasa
3. logik matematik
4. pererakan badan dan kinestatik
5. muzik
6. interpersonal
7. intrapersonal
8. neuralist

Apakah faktor asas menentukan kejayaan tersebut
1. kasih sayang dan empati
- ibubapa perlu sentiasa menzahirkan kasih sayang kpd anak2..peluk dan cium mereka setiap hari. org tua2 kata kalu anak yg jenis nakal, cium dahinya dgn penuh kasih sayang selalu

2. rutin harian yg konsisten
- seawal usia 1 tahun kita dah boleh train anak dgn rutin harian...waktu makan, waktu mandi, waktu utk riadah

3. batasan
- setiap apa yg anak2 lakukan mesti ada limit..baik dr segi bermain, makan, bergurau senda, pergaulan etc. apabila anak masuk usia 3 thn, kita dah boleh ajar kat anak tak boleh masuk bilik ibu ayah suka2 hati. kena ketuk pintu dulu

4. disiplin dan urutan semulajadi
- disiplin kita boleh terapkan secara disedari atau tidak disedari. contoh paling senang utk mengajar anak2 ttg disiplin ialah meletakkan sesuatu barang ditempatnya semula. contohnya tuala digantung di tempatnya selepas dipakai, baju2 kotor masuk dlm bakul lepas ditanggalkan dr badan, lepas makan minta anak bawa pinggan sendiri ke sink, tong sampah diletakkan di satu tempat yg tetap. jadual harian juga membantu anak2 utk mematuhi disiplin.
cthnya: on weekdays, danish tak dibenarkan tgk cartoon network..weekend saja boleh. balik dr taska dr pukul 6 - 7 dia dibenarkan bermain samada di dlm atau di luar rumah..pukul 7 masuk mandi. pukul 7.30 mesti makan walaupun dia jenis susah nak makan, tp mesti duduk kat meja makan sama2..pukul 8 mesti pergi iqra, balik tu buat homework dan pukul 9.30 mesti masuk bilik.

5. pengayaan dan pengukuhan
- repetition...dan consistent...penting utk membentuk peribadi dan personaliti yg baik...

2 comments:

  1. very ggod entry liyana,anak2 ni kalau kita ada lebih masa mendidik,kita lah guru terbaik:)

    ReplyDelete
  2. betul k.zue..mother is the best teacher :)

    ReplyDelete